Hvordan komme i gang med Google Analytics?

Nå er vi endelig kommet til den siste delen av emnet DIG2103. Denne delen skal blant annet handle om hvordan vi kan analysere trafikken på nettbutikken og bloggene våre sammen med vår foreleser, Marius Vetaas Thomassen. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan du kan komme i gang med Google Analytics og forklare hvorfor dette er et viktig verktøy hvis du ønsker mer kontroll over nettbutikken eller bloggen din.

Hva er Google Analytics?

Google Analytcis er et analyseverktøy som kan gi brukeren en god innsikt og data som videre kan brukes som beslutningsgrunnlag for ulike avgjørelser man velger å ta. Ved å ta i bruk dette analyseverktøyet så kan man enkelt finne ut av hva de ulike brukerne gjør på din nettside, hvordan du skaffer dem, og hvilke resultatet man kan få fra ulike markedsføringstiltak man velger å ta i bruk. Det er en rekke ting man kan finne ut av ved hjelp av Google Analytics. Blant annet kan man se hvilke sider som gir flest salg, hvordan kampanjer presterer og hvor ulike brukere som besøker nettsiden kommer fra.

Med Google Analytcis er det mye informasjon som blir sett på en gang, og det fører til at det kreves en god del tid for at man skal klare å bygge det videre.

Skjermdump tatt fra egen Google Analytics fra egen blogg


Hvordan komme i gang med Google Analytics

Det aller første og mest logiske stedet er å opprette en bruker i Google Analytics. Dette er en kort prosess hvor du er nødt til å fylle inn nødvendig informasjon om deg selv og din «bedrift». Denne informasjonen er relevant for hva som skal måles. Når brukeren endelig er opprettet så er du nødt til å linke nettstedet du ønsker å måle brukertrafikken på. På samme måte må du også implementere Google Analytics, og gjerne også Google Tag Manager for full oversikt over både klikk og tidsbruk, på nettstedet ditt. Denne prosessen kan være noe mer vanskelig, da du må legge til en kode i nettstedets «header». Hvordan dette gjøres kan variere ut ifra hvilken plattform du driver nettsiden din fra, men slike «tutorials» finner du mengder av på Youtube. Litt utover i videoen under finner du en god forklaring på hvordan dette steget gjøres. Videoen har også en god gjennomgang på oppsettet av Google Analytics.
https://www.youtube.com/watch?v=f3X-hYRxBL8&t=339s&ab_channel=WebsiteSoSimple

Hvordan brukes denne informasjonen, og bør man gjøre alt selv?

Informasjonen kan være lett å forstå, men du må kunne tolke informasjonen og bruke den til din fordel. Her er et eksempel jeg vil ta med, dette er fra bloggen min som viser hvor de ulike brukerene kommer fra og hvordan jeg skaffer dem. Det er lurt å logge inn på Google Analytics jevnlig for å kunne ha en god oversikt over tallene og utviklingen.

Det finnes en rekke aktører på markedet som kan hjelpe bedrifter med Google Analytics som gjør at bedrifter kan bruke tid og prioriteringer på andre som også kan være viktig. Mengden informasjon og data som er tilgjengelig i Google Analaytics er veldig omfattende som kan føre til at man fort kan gå seg bort og gjøre feil. En felles feil flere gjør er å bruke for mye tid på som ikke er så vesentlig.
Å benytte seg en aktør som er spesialist på Google Analytics kan være en stor fordel for en bedrift. En annen ting man også kan gjøre er å investere i en ansatt som har studert markedsføring og kan Google Analytics. Markedsførings studenter har lært det grunnleggende i Google Analytics og kan ta med dette videre til bedrifter.

Det er også selvfølgelig mye tips og triks på internett til Google Analytics som man kan ta i bruk selv. Det ligger også mange enkle YouTube videoer som forteller deg hvordan man bruker Google Analytics til sitt fulleste, blant annet den jeg linket til over.

Skjermdump tatt fra Google analytcis for bloggen min

Google analytics 4?

Google Analytics 4 er Googles nyeste versjon sitt analyseverktøy. Den nyeste versjonen inneholder mye mer forenklet brukergrensesnitt, og enda mer tilrettelegging for enkeltpersoner. Med alt dette så vil det være mye enklere å bruke Google Analytics, samt en mer begrenset innsamling av data og opprettelser av segmenter.


Konklusjon

Det er ingen tvil om at Google Analytics er et kjempe nyttig analyseverktøy for din nettbutikk/blogg og ikke minst være med på å bedre den. Google Analytics er brukervennlig og har en enkel oppstartfase. Google Analytics generer rapporter som er enkle for deg å forstå, tallene kan også tolket ut ifra tiltakene du har valgt å gjøre for å bedre trafikken på nettbutikken/bloggen din. Google Analytics er et analyseverktøy man bør ta i bruk om man driver et nettsted hvor man ønsker oversikt over trafikken, hvem som er inne på nettsiden din og hvor de ulike brukerne kommer fra. Google Analytics har hjulpet meg og gitt meg en forståelse på hvordan jeg kan bedre nettbutikken og bloggen min, men det vil garantert hjelpe deg som det har hjulpet mange andre.



About the author

rahimayari

View all posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *