I mine forrige innlegg har vi hatt fokus på del 1 av faget som er digital økonomi og digitale forretningsmodeller. Nå er hovedfokuset rettet mot del 2 av faget, digital markedsføring. Jeg skal starte det hele med å skrive et blogginnlegg om noe som er en viktig faktor i markedsføringsfaget, nemlig kundens beslutningsreise og min egen beslutningsreise.
I dette blogginnlegget skal jeg beskrive en beslutningsreise jeg gikk igjennom når jeg skulle kjøpe et nytt produkt. I løpet av en dag går vi mennesker gjennom en rekker beslutningsreiser som kan føre til et kjøp. Vi blir påvirket av informasjon vi blir eksponert for, og informasjonen kommer fra ulike markedsføringskanaler. Før jul skulle jeg unne meg selv en ny Iphone. Jeg skal ta for meg hvordan jeg kom frem til det kjøpet og forklare med eksempler hvordan min beslutningsprosess var.
Beslutningsprosessen består av:
1. Problemerkjennelse – Trenger jeg noe? Hva trenger jeg? og hvorfor trenger jeg det?
2. Informasjonssøk – Hvordan og hvor henter jeg informasjon om produktet?
3. Evaluering av alternativer – Hvilket alternativer kan fungere som erstatning? (substitutter/konkurrenter)
4. Valg – den endelige beslutningen, og hvorfor kjøpte jeg det?
5. Etter Kjøp Evaluering – Hvilke følelser sitter jeg igjen med, etter at jeg har fått produktet, og hva tenker jeg om det?
Problemerkjennelse
Min gamle telefon hadde rett og slett blitt for gammel, samtidig som den ble veldig treig ettersom at flere Iphone modeller hadde kommet ut. Jeg hadde lenge tenkt på å kjøpe ny telefon, men Apple legger alltid ut en ny modell av Iphone hvert år så jeg valgte å vente til vinter 2021. En av grunnene til at jeg valgte å vente med å kjøpe en ny telefon er grunnet prislappen. Som en student uten jobb så er dette meget dyrt.
Informasjonssøk
Siden jeg alltid har eid en Iphone og vært interessert i Apple produkter så var det lett å finne fram til hva jeg ville ha. Jeg ventet på Apples nye lansering av nye produkter, men spesielt den nye Iphonen ettersom dette var noe jeg trengte. Apples lansering får mye omtale på sosiale medier og nyhetskanaler.
Evaluering av alternativer
Nå som Iphonen endelig var lansert så sammenlignet jeg modeller, priser og tilgjengelighet i de ulike nettbutikkene. Jeg sjekket butikker som Power og Elkjøp om hvem som hadde telefonen tilgjengelig og hvor den var billigst. Ettersom det også nettopp hadde vært jul så var det ikke mange butikker som hadde telefonen tilgjengelig. Apple hadde lansert 3 ulike modeller av den nylanserte Iphonen. Iphone 13, Iphone 13 pro og Iphone 13 pro max.
Valg
Valget mitt falt på Iphone 13 pro max. Men hvorfor ble det akkurat den? Dette var den dyreste modellen av alle 3 som kom ut og det var den flere hadde anbefalt. Ettersom jeg har en stor hånd så måtte jeg kjøpe den største modellen, samtidig som det er en investering. En telefon er et absolutt behov for meg og jeg ønsker en som gjør bruken mye enklere.
Etterevaluering
Jeg var, og fortsatt er fornøyd med kjøpet. Telefonen fungerer akkurat som forventet og var absolutt verdt den tunge prislappen.
Hei Rahim!
Det er gøy å lese om din beslutningsreise, samtidig er det gøy at du har med eksempler fra eget liv! Bra jobbet!
– Sivert, Studentassistent